Onderzoek
Onlangs verschenen de uitkomsten van het onderzoek “Werkbeleving in de publieke sector” dat het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft laten uitvoeren. Het onderzoek ging o.a. over bevlogenheid en betrokkenheid van werknemers in sectoren zoals het onderwijs, de rechterlijke macht, de politie, de brandweer, militairen en ambtenaren bij rijk, gemeenten en provincies.
Bevlogenheid en betrokkenheid
Het is opvallend hoe hoog leerkrachten in het onderwijs scoren. Ongekend hoog scoren werknemers in basis- en voortgezet onderwijs samen met rechters als het gaat om die bevlogenheid en betrokkenheid. De andere beroepsgroepen scoren onder het gemiddelde, waarbij met name ambtenaren bij rijk, gemeenten en provincies en ook militairen opvallend laag uit de bus komen.
Werk- en regeldruk
Bij het ervaren van werk- en regeldruk zit het onderwijspersoneel boven het gemiddelde en scoort het basisonderwijs zelfs het allerhoogst.
De financiële beloning was ook aan de orde in het onderzoek. Hierbij was de ontevredenheid het grootst bij leerkrachten in het basisonderwijs, politiemensen en defensiepersoneel.
Liefde voor het vak
Het is opmerkelijk dat leerkrachten in het basisonderwijs ondanks de negatieve kanten van hun beroep op het gebied van financiën en de werk- en regeldruk toch zo bevlogen en betrokken zijn in hun beroep. Toch verbaast het ook weer niet.
Ik kan weliswaar niet oordelen over ambtenaren bij rijk, gemeenten en provincies en ook niet bij defensie maar ik weet wel, dat bij onderwijsmensen de liefde voor het vak dat ze uitoefenen een grote rol speelt. Ze houden van hun beroep en genieten ervan om kinderen in hun ontwikkeling verder te helpen. Dat gaat zeker ook met vallen en opstaan maar er zijn van die momenten die een leerkracht overeind houden.
Helaas zegt het onderzoek niks over de uitvallers in het onderwijs, want die zijn er ook.
Die zijn er veel te veel en daar wordt niet echt iets aan gedaan. Er bestaat dus ook een behoorlijk aantal leerkrachten waar de bevlogenheid en betrokkenheid op een bepaald moment is omgeslagen in frustratie en teleurstelling.
Pingback: Over onvrede en klagen in het onderwijs