Wat is de ‘schooljaardip’
Enkele dagen geleden meldde het Journaal van de Vlaamse VRT dat veel leerkrachten momenteel in een ‘schooljaardip’ zitten. Ik had nog nooit van die geestesgesteldheid gehoord maar blijkbaar toonde een universitair onderzoek aan, dat dit geen verzinsel is.
Het schijnt zo te zijn, dat leerkrachten aan het begin van een schooljaar enthousiast zijn en vol verwachting. Vervolgens is er niks aan het handje omdat na de herfstvakantie allerlei feesten volgen (Sinterklaas, Kerstmis) en dan loopt het wel allemaal goed tot aan de krokusvakantie. Dan slaat het noodlot blijkbaar bij velen toe.
De weg naar het einde is nog o zo lang en er zijn niet echt noemenswaardige hoogtepunten tot aan de voorjaarsvakantie. En het weer werkt ook al niet mee.
In die periode zijn dus veel leerkrachten gevoelig voor de genoemde ‘schooljaardip’, die ook tot veel ziekteverlof leidt. Na de voorjaarsvakantie gaat het allemaal weer veel beter want dan komen we in de periode van ‘de laatste loodjes’, die weer tot een zekere gedrevenheid leidt. Er werd jammer genoeg in dat VRT-journaal niet gerept over de manier waarop een ‘schooljaardip’ zich uit. Ben je dan lastig naar kinderen en/of collega’s toe? Of werk je dan minder hard? Heb je geen trek meer in je beroep? Geen idee!
Mijn ‘schooljaardip’
Ik moet eerlijk bekennen, dat ik er nooit echt last van heb gehad, of het moet zo zijn, dat de dagelijkse sleur in de periode februari tot mei ook mij ongemerkt parten heeft gespeeld. Dat zou ik misschien aan oud-collega’s moeten vragen. Ik moet eerlijk bekennen, dat ik best wel tevreden was met een periode zonder al te veel activiteiten die de normale schoolse zaken storen.
Misschien had ik voor mezelf ook wel onbewust een manier bedacht om die dip te voorkomen. In mijn hoofd had ik het schooljaar steeds opgedeeld in periodes en ik leefde telkens naar iets toe en daar richtte ik me op. Het waren inderdaad de genoemde feesten, het waren de vakanties, het was een schoolactiviteit, het was een bepaalde toets en het was ook het samenzijn met de collega’s. Net dat laatste was heel belangrijk maar dat werkt alleen als de sfeer in een schoolteam goed is. Ook een klas leerlingen kan leerkrachten helpen om niet in een dip terecht te komen. Goede, interessante en uitdagende lessen creëren een goede band met leerlingen en dan kan iedere werkdag een feest zijn. Dan krijgt die ‘schooljaardip’ geen kans.
Als je wil, dan mag je hieronder reageren op dit artikel !
2 reacties
Beantwoord →