De volgende meningen over onderwijs kwam ik tegen en wil ik graag delen. Misschien stemmen ze hier en daar tot enig nadenken!
Daar word ik altijd woest van! Van ‘onderwijsvernieuwers’ die goed onderwijs met bevoegde leerkrachten neerzetten als ‘klassiek’, of nog erger: als ‘oud’ – en daar ‘nieuw’ tegenover zetten. Alsof ‘nieuw’ automatisch beter is! En ‘oud’ uit de tijd.
Japke D. Bouma, auteur
Van al dat meten wordt het onderwijs geen spat beter. De neiging ontstaat om kinderen niet te leren wat zinvol en nodig is, maar wat getoetst wordt. Schrijfvaardigheid, creatief denken en algemene ontwikkeling worden niet getoetst en dus verwaarloosd.
Aleid Truijens, auteur
Wanneer je aan kinderen vraagt waar ze behoefte aan hebben, luidt het antwoord: echte aandacht. Hun problemen zijn vaak terug te voeren op een onverschillige behandeling. Op keuzes die zijn gemaakt waar ze niet in zijn gekend, of die totaal niet stroken met wie zij zijn.
Margrite Kalverboer, kinderombudsman
Alle signalen herkennen die door leerlingen met problemen worden uitgezonden is een onmogelijke zaak. Geen leraar die dat kan. Maar die signalen die hij wel ontvangt op hun waarde schatten, is een belangrijke vaardigheid van iedere leraar.
Robert Mienstra, auteur