Klaswerk

met een schoolse blik

Werkdruk in het basisonderwijs

| Geen reacties

De nood is hoog

Er is nogal wat te doen over de salarissen en de werkdruk in het basisonderwijs. Onlangs werd zelfs het stakingsmiddel in de praktijk gebracht, een middel dat door onderwijsmensen slechts zelden uit de kast wordt gehaald. Dan moet de nood hoog zijn. Ja, de nood is hoog! Er werd massaal gestaakt, zelfs schoolbesturen steunden massaal deze staking. Dat laatste is meer dan uitzonderlijk. Ik herinner me tijden dat schoolbesturen het personeel weliswaar toestonden om te staken maar toch wel lieten doorschemeren dat men op het verkeerde pad zat en dat salaris in mindering zou worden gebracht.
Het is nu even afwachten of Den Haag anno 2017 luistert en iets gaat doen met de gerechtvaardigde klachten vanuit het basisonderwijs.

Onderzoek

In de krant las ik alvast een schoolbestuurder die iets gaat doen aan de werkdruk in het basisonderwijs. Hij kondigde voor de ruim 40 scholen van zijn stichting een onderzoek naar de werkdruk aan. Afgezien van het feit, dat er al talloze landelijke onderzoeken hebben plaatsgevonden met meer dan duidelijke uitkomsten had deze meneer ook even kunnen googelen. Dat had ook de nodige informatie opgeleverd. Ik zie ze nu al komen bij die 40 scholen: de enquêteformulieren, de interviews en schoolbezoeken. Weer iets op het bordje van de leerkracht. Het bordje wordt dan niet leger maar nog iets voller, ook al is het tijdelijk.

Werkdruk in het basisonderwijs

In dat artikel in de krant las ik van diezelfde meneer nog enkele opmerkelijke uitspraken.
Citaat: “Er zijn grote verschillen in hoe scholen omgaan met hun administratie. En ook binnen de scholen afzonderlijk zijn er grote verschillen. Neem het tien-minuten-gesprekje. De ene leerkracht laat aan de hand van de iPad zien hoe de leerling ervoor staat, de ander zit driftig te schrijven. Waarom geen uniform systeem? Zodat we met één druk op de knop kunnen laten zien hoe het ervoor staat. Ik zie op scholen voor één casus vaak een enorme stapel papier. En ik weet zeker: je leest er 26 keer hetzelfde in. Dat kan een stuk efficiënter door te automatiseren.”
Deze bestuurder neemt al een behoorlijk voorschot op de uitkomst van zijn geplande onderzoek over de werkdruk in het basisonderwijs. Tussen de regels streeft hij naar uniformiteit en daarmee is hij ook al wat voorbarig. Bovendien is volgens hem de werkdruk vooral te vinden bij de administratie. Het is te hopen, dat zijn uitlatingen niet model staan voor andere schoolbesturen. Hij had beter gezwegen!

Enorme werkdruk

Om deze, een beetje voor zijn beurt sprekende, onderwijsbestuurder een beetje te helpen. Werkdruk in het basisonderwijs wordt veroorzaakt door allerlei zaken die naast het werken met de kinderen in de klas erbij komen. Hierbij kun je denken aan zaken als planning van lessen, lesvoorbereidingen, correctie, analyse van toetsgegevens, groepsplannen, individuele handelingsplannen, overleg met intern begeleider, registratie vorderingen leerlingen, organiseren van excursies, hulpouders instrueren en begeleiden, leerlingendossiers bijhouden, rapporten verzorgen, oudergesprekken, verzorging klaslokaal, organiseren van vieringen, vergaderingen op teamniveau, deelname aan en planning van projecten. Deze lijst is vrij willekeurig en zeker nog aan te vullen.
Deze werkzaamheden, die buiten de lessen plaatsvinden, leiden tot een enorme werkdruk en veroorzaken stress. Stress trouwens die al veel slachtoffers heeft gemaakt (burn out).
Het is een onmogelijke opdracht!

Als je wil, dan mag je hieronder reageren op dit artikel !

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt functionele en tracking cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om uw ervaring op onze website te verbeteren. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen om uw internetgedrag te volgen en u gepersonaliseerde advertenties te tonen binnen en/of buiten onze website. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten