Klaswerk

met een schoolse blik

Creativiteit

| Geen reacties

creativiteit
Zijn er tijden die meer om creativiteit vragen dan de huidige tijd?
We moeten tijdens deze corona-pandemie al onze creatieve vaardigheden zowel privé als tijdens het werk inzetten om er toch nog iets van te maken. Ik weet het, dit is nogal kort door de bocht geformuleerd, maar eigenlijk komt het daar wel op neer.

Van onderwijsmensen, die met kinderen bezig zijn en alle beperkingen dagelijks ervaren, is creativiteit aan de orde van de dag.
Je zoekt creatieve oplossingen voor van alles en nog wat en meestal lukt dat dan ook nog. Steeds weer laten leerkrachten zien dat ze inderdaad heel veel in huis hebben om elke lesdag tot een bevredigend eind te brengen. Het fijnste is dan als de kinderen met een goed gevoel naar huis gaan.

Hoe mooi zou het zijn als je ook gebruik zou kunnen maken van de creativiteit van de kinderen?
Is de creativiteit van de kinderen voldoende ontwikkeld om ze te laten meedenken over de inrichting van het onderwijs of voor het oplossen van een probleem?

Ik wil een aantal technieken aandragen om de creativiteit van de kinderen, en misschien zelfs van jezelf, verder te ontwikkelen of aan te wakkeren. Doe er voor jezelf of voor je werk je voordeel mee!

Alle mensen hebben het vermogen om creatief te zijn. Alleen merken de meeste mensen het nooit.

Citaat van Truman Capote (Amerikaans schrijver 1924-1984)

Capote was ervan overtuigd dat we allemaal een creatieve ader hebben en dat we ideeën hebben om oplossingen voor problemen te vinden. Ieder mens, jong of oud, heeft de vaardigheid om zich creatief te kunnen uitdrukken. Daar moeten we bij onszelf of binnen ons werk met kinderen gewoon actief naar op zoek gaan.

Ideeën vinden met de beste en gekste creativiteitstechnieken

Als je op zoek bent naar ongewone oplossingen en nieuwe manieren of iets verder wilt ontwikkelen, moet je niet alleen zoveel mogelijk weten over het betreffende onderwerp, maar ook de juiste creativiteitstechnieken gebruiken. Soms lijken de werkwijzen een beetje gek en mysterieus. Maar als het op toepassing aankomt, blijkt vaak het tegenovergestelde het geval te zijn.

in een groep of helemaal alleen
De hier genoemde technieken zijn zodanig beschreven dat ze kunnen worden toegepast in een groep of helemaal alleen.
Met een beetje creativiteit zijn deze ook toepasbaar bij kinderen.

Leren van de natuur

In de loop van miljarden en miljoenen jaren hebben zich in de natuur uiterst succesvolle principes, symbiosen, constructies, systemen etc. ontwikkeld. Wat betreft het leren van de natuur zou men zich nu kunnen afvragen: “Wat kunnen we voor onze eigen uitdagingen, taken en doelen gebruiken van de succesvolle oplossingen uit de evolutie?”
Bij allerlei technische verworvenheden oriënteerde men zich heel vaak aan dingen uit de natuur. Enkele voorbeelden:
dolfijnhuid – coating van onderwatervoertuigen;
klis (bloemhoofdje met stekels) – klittenband;
haaienhuid – oppervlak van vliegtuigen, pakken voor zwemmers.

kinderen en creativiteit
Wat wetenschappers, ingenieurs en ontwikkelaars met succes gebruiken voor hun werk, kunnen wij ook gebruiken voor de aanpak van problemen en het oplossen van taken.
Een dergelijke ‘oefening’ met kinderen leert hen ‘out of the box’ te denken en dat bevordert de creativiteit.

Brainstorm

Een van de bekendste technieken is de “brainstorm”. Deze techniek, ontwikkeld in de jaren 50 van de vorige eeuw door de Amerikaanse reclame-expert Alexander Osborn, dient om het creatieve denken in groepen te stimuleren. De deelnemers geven spontaan hun mening over een probleem, waarbij kritiek en discussie verboden is, zodat het brainstormproces niet wordt geremd.
Deze techniek is vooral geschikt voor groepen met een duidelijk omschreven probleem of doel. De uitdaging is om zelfs verlegen en minder welbespraakte deelnemers bij deze techniek te betrekken.

Op bijvoorbeeld een flipover worden alle ideeën zichtbaar genoteerd. Bij het zoeken en opschrijven moeten de volgende regels, die alle deelnemers moeten kennen, in acht worden genomen. Idealiter hang je de regels op een plek waar ze voor iedereen zichtbaar zijn.
-er worden geen beoordelingen gegeven;
-moed voor het buitengewone;
-hoeveelheid is belangrijk;
-niks is gek of verkeerd.

Begin na 10 tot 15 minuten met de evaluatie van de resultaten en evalueer de resultaten die zijn verkregen. Vat soortgelijke ideeën samen, evalueer samen de kansen op succes en maak een concrete lijst van maatregelen en ideeën.

Brainwriting

“Brainwriting”, in tegenstelling tot “brainstormen”, houdt niet in dat de ideeën hardop worden uitgesproken, maar dat elke deelnemer ze op een papiertje of kaartje opschrijft en vervolgens verzamelt. Deze methode heeft het voordeel dat verlegen of rustige deelnemers in de groep het makkelijker vinden om hun ideeën in te brengen.

Na 10 tot 15 minuten worden de ideeën verzameld en opgehangen waarbij de verdere aanpak gelijk aan die bij brainstorm.

Vincent van Gogh, de beroemde schilder, deed ooit deze uitspraak: “Normaliteit is een geplaveide weg, je kunt er op lopen, maar er groeien geen bloemen op.”

Als je wil, dan mag je hieronder reageren op dit artikel !

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze website gebruikt functionele en tracking cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om uw ervaring op onze website te verbeteren. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen om uw internetgedrag te volgen en u gepersonaliseerde advertenties te tonen binnen en/of buiten onze website. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten